Effektivt TA-arbete under lågkonjunktur

I januari hade RecPro tillsammans med våra samarbetspartners Alva Labs,
Refapp och Teamtailor ett panelsamtal som berörde ämnet effektivt TA-
arbete i lågkonjunktur. Här kommer några av de findings som vi kom fram
till: 
 
För det första är det viktigt att komma ihåg att en lågkonjunktur inte varar
för evigt. När ekonomin återhämtar sig kommer efterfrågan på arbetskraft
att öka igen. Genom att fortsätta satsa på rekrytering under tuffare tider
är ni som företag väl förberedda när konjunkturen vänder. En
lågkonjunktur är ett bra tillfälle att se över rekryteringsprocessen,
systemstöd och digitaliseringsmöjligheter.
 
För det andra kan de förändringar som en lågkonjunktur bär med sig
faktiskt erbjuda möjligheten att anställa högkvalificerade kandidater som
kanske annars inte hade varit tillgängliga. Många skickliga och erfarna
yrkesverksamma individer kan av olika skäl hamna i ett läge där de
utforskar nya karriärmöjligheter under en lågkonjunktur, vilket betyder att
företag som aktivt rekryterar har chansen att anställa personer som
annars kanske inte hade varit öppna för att byta jobb.  
 
Slutligen kan det vara en bra tid att bygga vidare på ert varumärke som
arbetsgivare. Att prioritera sina medarbetare och visa på vad man gör för
sina anställda kan ge en viktig konkurrensfördel på både kort- och lång
sikt. Kanske får ni äntligen tid att förbättra er Employer Branding-strategi?

Talent Acquisition för Scale-ups

Talent Acquisition för Scale-ups

Till skillnad från start-ups finns i scale-ups ofta en beprövad affärsmodell som genererar en bättre känsla av trygghet till kandidater. Den enkla anledningen att kandidaterna förstår att ”det finns något här att bygga vidare på”. Däremot möter dessa företag andra utmaningar och det klassiska problemet är att man växer för fort och okontrollerat. Hakim Rudels delar med sig av sina tankar avseende Talent Acquisition för Scale-ups.

Talent Acquisition för Start-ups

Talent Acquisition för Start-ups

Start-ups är beroende av rätt människor som kan förverkliga deras vision och att hitta dessa personer är svårt med en begränsad budget och ett okänt varumärke. Med hjälp av en gedigen Talent Acquisition-funktion blir det möjligt för nystartade bolag att ta sig upp för backen, över krönet och in i nästa fas. Hakim Rudels delar med sig av sina tankar avseende Talent Acquisition för Start-ups.