Konsultföretaget Mercur

Mercur hade nu nått en brytpunkt där de kände att styckesrekryteringar genom olika aktörer inte var kostnadseffektivt. De valde Recpro för att ha någon fulltid på kontoret som tog ett helhetsgrepp på rekryteringsfrågorna.  

Mercur levererar business intelligence-lösningar inom verksamhetsstyrning och ekonomi. De har de senaste åren haft en hög tillväxttakt och valde att under våren 2020 gå in i ett samarbete med Recpro. De hade många rekryteringar som skulle genomföras och befann sig i ett läge där de var redo att sätta egna rutiner och processer för rekrytering och samtidigt stärka sitt Employer Brand.  

Ola Henriksson, Service Manager och rekryterande chef på Mercur berättar att de kände att det var bättre att ha någon fulltid på kontoret som arbetar med rekryteringsfrågor och att det dessutom skulle vara mer kostnadseffektivt. Mercur ville ha ett mervärde. Jämfört med att ha en rekryterare som arbetar med specifika styckesuppdrag såg de även att de kunde få stöttning i att sätta upp ett rekryteringssystem samt utbilda chefer i rekrytering.

”Både under tiden Annie var på plats och efter har vi kunnat dra nytta av plattformen vi valde att implementera. Egentligen borde alla företag använda sig av ett sådant verktyg, det höjer värdet av hela uppdraget och underlättar hur man arbetar vidare med rekryteringarna” säger Ola.  

Annie Axedin gick in som konsult från Recpro. Det var ett antal rekryteringar som var i omgående behov att tillsättas vilket gjorde att hon startade med att utforma mallar för kravprofiler och satt ner med respektive rekryterande chef för att analysera behovet.

”Jag ville skapa mig en uppfattning om rollerna och vad de hoppades uppnå med mig på plats. Det gjorde jag enklast genom att direkt hugga ta tag i den operativa delen för att sedan kunna utforma en långsiktig process”

Något som var genomgående från samtliga rekryterande chefer var att de tidigare inte haft något stort inflöde av ansökningar. Genom att prata med medarbetare och chefer på bolaget kunde Annie se att Mercurs interna employer brand var starkt, men att de inte kommunicerades ut i tillräckligt stor grad. Den befintliga hemsidan var riktad mot kunder, inte potentiella kandidater. Genom att implementera ett rekryteringssystem kunde de skapa en landningssida med information, där de olika tjänsterna annonserades. Tillsammans med marknadsavdelningen satte hon upp en plan och började sedan att implementera verktyget.

”När systemet väl var uppe blev det en annan process för rekryteringarna. Vi hade annonser ute för samtliga roller och de marknadsfördes på olika plattformar. Vi inledde även ett samarbete med Uptrail. Genom att synas med annonser, kombinerat med en attraktiv karriärssida, ökade trycket bland sökande. Ansökningarna gick från cirka en i månaden till upp emot sextio, för att vi blev synliga” berättar Annie.

Parallellt med karriärsidan och den operativa rekryteringen, skapade Annie mallar för kravprofiler, intervjuunderlag, annonsering och referenser. Respektive steg i rekryteringsprocessen tydliggjordes och samtliga rekryterande chefer utbildades i det nya rekryteringsverktyget.

”Mitt mål var att den dag jag klev av uppdraget, skulle utöver de roller vi under våren tillsatt, även alla rutiner vara på plats. Om de en dag väljer att ta in en rekryterare på heltid ska den personen lätt kunna plocka upp bollen och fortsätta utveckla rekryteringsfunktionen”  

Ola Henriksson berättar att han tycker att Recpro överträffade deras förväntningar. Han uppskattar Annies driv och initiativtagande och att de inte var bundna till en specifik roll.

”Under uppdragets gång slutade en av nyckelpersonerna hos oss vilket gjorde att vi omgående behövde hitta en ersättare, då kunde Annie omprioritera och vi lyckades lösa den rekryteringen vilket var värdefullt” säger Ola.  

Ola kan förstå att företag kan känna en osäkerhet med att ta in en inhouse-konsult då det aldrig finns några garantier att personen ska lyckas. Många firmor tar endast betalt om en roll blir tillsatt men det går inte att jämföra med att ha någon på plats som lär känna organisationen. Sannolikheten att man ska lyckas med blir så mycket större.  

”I det här fallet såg hon verkligen vad som behövde göras både gentemot kandidater och personal och det har varit ett väldigt lyckat samarbete”  

Annie berättar att hon uppskattar att Mercur var öppen för förändring och vågade ta steget med att implementera en karriärssida och att cheferna tog rekryteringarna på allvar.  

”Jag som konsult är där för att göra mitt bästa för att engagera i dessa frågor och det blir så mycket roligare när alla samarbetar och vågar testa nya vägar” 
-Annie Axedin, Talent Acquisition Consultant

Resultatet blev sju tillsatta roller inom applikationsutveckling, sälj och IT-ansvarig, en ny karriärssida och rekryteringssystem samt mallar och en ny rekryteringsprocess. 

”Det viktigaste är att man får in en bra resurs och det har Recpro bevisat att de kan erbjuda så vi är nöjda” avslutar Ola Henriksson.