Fintech-bolaget Qapital

Det New York-baserade fintech-bolaget Qapital var i behov av att sätta upp en fungerande rekryteringsfunktion på sitt utvecklingskontor i Stockholm. Några av utmaningarna var det geografiska avståndet mellan kontoren, ledningen och de anställda. Avsaknaden av tydliga processer skapade även flaskhalsar som påverkade beslutsfattandet i rekryteringsprocessen. 

Samantha Liebermann, HR ansvarig på Qapital, beskrev utmaningarna enligt följande:
”Vi var i behov av en rekryterare som utöver att lösa enskilda roller även kunde hjälpa oss med att etablera processer och rutiner för rekrytering, intervjuer och introduktionsplaner för nyanställda.”

Uppdraget

P1030702.jpg

Vår konsult Alexandra Enocksson tog sig an uppdraget och började med att sätta upp enskilda möten för att kartlägga behoven, kompetenser och dokumentera hur arbetet hade fungerat historiskt. Informationen använde hon sedan för att ta fram kravprofiler och rollbeskrivningar för samtliga roller. Genom denna kartläggning kom Alexandra snabbt igång med det uppsökande rekryteringsarbetet och började parallellt skissa upp en ny struktur för rekryteringsprocessen. Målet var att skapa samförstånd för hur de olika delarna skulle hanteras och av vem.

Under uppdragets gång fungerade Alexandra som en viktig länk mellan huvudkontorets HR avdelning och den övriga organisationen. Hon hanterade relocation-processerna för medarbetare som rekryterades från andra delar av världen och organiserade interna events. Vidare tog hon ägandeskap för hanteringen av samtliga externa rekryteringsleverantörer, såg över avtal, villkor samt följde upp och utvärderade leveransen. Detta ledde till ökad kvalitet och kostnadseffektivitet samt möjliggjorde kostnadskontroll.

Resultatet  

Alexandras insats skapade rätt förutsättningar och det blev tydligt vad de rekryterande cheferna ville uppnå i sin rekrytering och vad som var viktigt. Dokumentation, ägandeskap och ansvarsfördelning var några av nycklarna i att få till en bättre kandidatupplevelse och snabbare tillsättningar.

Hon lyckades även genomföra de fyra rekryteringar som Qapital behövde hjälp med initialt, varav tre utvecklarroller inom iOS, Java och UX. Mervärdet i form av mallar för kravprofiler, annonser, intervjuer och introduktioner togs fram för samtliga involverade på företaget att arbeta vidare med. 

Samantha sammanfattar samarbetet, ”Alexandra var en utmärkt konsult! Hon integrerade snabbt med teamet och satte sig in i företaget och våra behov. Hon presenterade de bästa lösningarna för hur vi skulle komma vidare och hjälpte oss med att förtydliga och dokumentera i rekryteringsprocessen.”