Techföretaget Easypark

EasyPark har en lång historia av stark tillväxt och är verksamma på många olika marknader i Europa, vilket innebär att det finns medarbetare på olika platser med olika förutsättningar. I dialog med RecPro så framkom det att behov fanns av att definiera en global Employee Value Proposition (EVP) och identifiera hur den skulle appliceras för olika lokala marknader.

EasyPark är en marknadsledande digital tjänst som hjälper dig att planera, boka och betala din parkering. Deras app riktar sig till både privatpersoner och företag, men plattformen har också omfattande funktionalitet för parkeringsoperatörer och stadsförvaltning. Idag är EasyPark verksamt i 18 länder i Europa, har ca 400 anställda och tjänsten används av ca 7 miljoner bilförare i över 1300 städer.

UPPDRAGET

Seniorkonsulterna Hakim Rudels och Erik Cedergren ledde projektet hos EasyPark. Uppdraget var att definiera ett globalt EVP, utveckla ett ramverk för en grundläggande Employer Branding (EB)-strategi och bidra med stöd och rådgivning för att ta fasta på utvecklingsmöjligheter inom Talent Acquisition.  

GENOMFÖRANDET

Tidigt i projektet blev det uppenbart att EasyPark hade en väldigt bra grund på plats i form av en stark företagskultur som präglades av engagemang, kreativitet och stark produktivitet. People Operations på EasyPark hade gjort ett utmärkt jobb med att etablera processer inom Talent Acquisition och Talent Management.  

Arbetet fortskred med att tillsammans definiera och förtydliga EVP:t, både utifrån ett internt såväl som ett externt perspektiv. En vital del av en EB-strategi är att kommunicera tydligt och nyanserat utifrån denna grund. Målet var att stärka EasyParks position på talangmarknaden och öka attraktionen som arbetsgivare, för att förbättra förutsättningarna för den planerade tillväxten. 

Uppdraget delades upp i tre leverabler: 

  • Definiera ett globalt EVP med tillhörande mall för lokal implementation  

  • Ta fram en grundläggande Employer Branding-strategi

  • Genomföra en genomlysning av Talent Acquisition-arbetet och lista förbättringspotential

Arbetet fortskred enligt plan och bestod av - inventering av relevanta processer/dokumentation, intervjuer med medarbetare, workshops, analys och rapport. 

Slutligen så hölls en presentation av projektet, där alla som varit involverade fick möjlighet att ta del av resultatet. Återigen ett fint exempel på den kultur av transparens och öppenhet som genomsyrar EasyPark som organisation. Där presenterades bland annat definitionen och mallen för den nya EVP:t, ett ramverk för EB med kopplade aktiviteter och slutligen områden inom Talent Acquisition som kan utvecklas vidare för att stödja en fortsatt tillväxtresa. 

Från vår sida på RecPro är vi glada över ett lyckat samarbete och ser fram emot att följa EasyParks fortsatta resa med att förenkla parkering och förbättra stadsmiljöer.

"RecPro has given us incredible support in better understanding our EVP and how to communicate it better across various internal processes. When meeting with RecPro for the very first time we instantly felt positive about the possible collaboration. It was important for us to collaborate with a partner that was equally passionate about our culture and our values, and who were willing to adjust to our specific requirements. Both Erik and Hakim have done a tremendous job in digging deep to understand the core of EasyPark and presenting it in a clear and actionable way. Due to our successful collaboration today, we are aware which parts of our EVP to accentuate in communication and when it is the right time to do so. We are truly grateful to RecPro for being our partners on this exciting journey." - Klara Peic, People Experience Manager på Easypark